وتــــــــر

علی تنها ترین مـــرد زمین است







فلج شدن احساسات

يكشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۲ ب.ظ

 


بخشی از کتاب درباره عکاسی (سوزان سانتاگ - نشر نظر)  در بیان عوامل موثر در تاثیرگذاری یک عکس :

 

 

 

 

عکس ها تا آنجا قدرت شوک آمیز خود را حفظ می کنند که چیز تازه ای را به نمایش بگذارند ومتاسفانه این آستانه تا حدی به علت نفس وفور اینگونه تصاویر رنج و دهشت ، بدون وقفه در حال بالارفتن است . و از تاثیر عکس های برگن – بلسن و داخائو میگوید :هیچ چیزی که تا آن زمان دیده بودم – چه در عکس و چه در زندگی واقعی – با آن شدت و عمق و فوریت برمن فرود نیامده بود . در واقع ، به نظرم منطقی می رسید که زندگی خودم را به دوبخش تقسیم کنم ، پیش از دیدن این عکس ها و پس از آن ، هر چند که سال ها طول کشید تا من درکی از معنی کامل آنها پیدا کنم. دیدن آنها چه سودی داشت ؟ آنها صرفا تعدادی عکس بودند- از رخدادی که به ندرت چیزی در مورد آن شنیده بودم و هیچ تاثیری در آن نمیتوانستم برجا بگذارم ، تصاویر رنجی که نمیتوانستم آن را تصور کنم یا کاری برای تخفیف و تسکین اش انجام دهم .

زمانی که به آن عکس ها نگریستم ، چیزی از هم گسست . حد و مرزی پشت سر گذاشته شده بود ،  و نه فقط حد و مرز دهشت ؛ به شکل جبران ناپذیری احساس اندوه و زخم خوردگی می کردم  ، اما در عین حال بخشی از احساساتم به تدریج کرخت می شد ؛ چیزی از میان می رفت ؛ چیزی هنوز در من زاری میکرد.

.................................................................

نمیدونم حواسشون هست با پخش مکرر  تصاویر فاجعه های این روزها  دارن چیکار میکنن؟...
 

  • وتر

نظرات  (۱۷)

احساساتم به تدریج کرخت می شد ؛ چیزی از میان می رفت ؛ چیزی هنوز در من زاری میکرد.

جالب بود . . .
پاسخ:
و متاسفانه این روزا داره اتفاق میوفته...
  • مریم حدادی
  • اون پوسترایی که گفتی رو کار نکردی اینجا؟
    :)
    پاسخ:
    به به ...بابا سرافراز کردید
    میگفتید برا استقبال با گوسفند و اسفند خدمت میرسیدیم:)
    چرا...اندکی صبر
  • روایت شیدایی
  • حرف حقی است اما واقعیت تلخی است که شاید تکرارش دل های مرده را بیدار کند اما باید روش بهتری باشد برای این بیداری
    پاسخ:
    بنظرم دل های مرده با این تصاویر بیدار نمیشه...فقط طرف با دیدنش شروع میکنه به فحش به...دیگه نگم به کیا
    فکر نکنم تا این حد درک فهم داشته باشند...
    پاسخ:
    بله...منم فکر نمیکنم داشته باشن
    اوضاع داغون تر از این حرفاست!
    سلام ... سونتاگ آدم عجیبیه ..کتابش هم مث خودش عجیبه .هرچند من ترجمه اخگر و ندارم .بعدش حرفه با ترجمه نگین شیدوش چاپ کرد .... اونو دارم.شنیدم ترجمه اخگر بهتره ..
    اما در مورد این تصاویری که شما رو آزرده ،به نظرم اتفاقا " لازمه .تلویزیون ما در نشون دادن اصلش به ملت تخفیف داده .نشون دادن این صحنه مارو با واقعیت اصلی دشمن مواجه میکنه ..نه با بخشی از اون...
    پاسخ:
    سلام
    من اولش خیلی خوشم اومده بود ازش ...خب نگاهش خیلی برام جدید بود ...خیلی خوب بررسی کرده بود ، نقد کرده بود اما خب آشنایی بیشتر توصیه نمیشود :)
    ترجمه رو هم یکی از رفقا که اصلش رو خونده بود میگفت خیلی بد ترجمه شده کلا ، دیگه نمیدونم
    ببینید بحث آزرده شدن من و آدمای نازک دلو این حرفا نیست من حرفم یک چیز دیگه است که یکم توضیح دادم اما خب اینجا جای مناسبی برای بحث نیست
    سوءتفاهمات این فضا نمیذاره
  • روایت شیدایی
  • برانگیخته شدن احساسات و همین تنفر و فحشی که میگید هدف نشان دادن این عکس هاست مضافا بر اینکه خیلی از عکاس ها به دنبال سوژه نابی برای برنده شدن جایزه عکاسی اند و این یعنی قربانی کردن حقیقت برای مقاصدی دیگر البته از بخش اولی که گفتم میشه استفاده مثبت کرد اما تکرارش خیلی بده و اینکه بالاخره داره این اتفاقات می افته و نمیشه کامل مخابره نشه و متاسفانه عمق فاجعه بیشتر از اونی هست که رسانه ما نشون میده بهتره اصل موضوع سریع تموم شه
    پاسخ:
    نه دوست عزیز اون فحشی که من گفتمو طرف به اسرائیل که نمیده ...میگن اینا( نظام رو میگن) دارن اعصاب مردمو خورد میکنن و ... که البته من همفکر این گروه نیستم من دردم چیز دیگه ایه...
    تو اینکه عمق فاجعه بیشتر از اینه هم شکی نیست اما برای اونی که آدمه یک عکس هم تکونش میده و اگر کاری از دستش بربیاد میکنه ...مکرر نشون دادن این فجایع فقط عادیش میکنه
    حتما اتفاق افتاده با خودتون یا نزدیکان که مثلا اخبار میگه انقدر کشته شدن تو فلان اتفاق بعد خیلی عادی بکارمون ادامه میدیم ، اگر قبلا در مورد همین غزه یک عکس با دز پایین نشون میدادن چقدر بهم میریختیم اما الان باید یک نوزادی که  ... الله اکبر
    اینا بعد میخوان به چی برسن ...

    این برنامه این شبها رو دیدید یا از قبل نطرتون این بود
    به هر حال موافقم .
    جامعه اسلامی نیاز به رجز داره  "حجت السلام شهای مرادی"
    درضمن اینها همه اصول روانشناسی اصلا ربطی به دیدن تصاویر و فیلمو این صحبتهانداره در مورد  یک صدا هم مصداق داره اصلا نباید با  مقایسه پیرامون عکس از اصل مطلب دور بشیم .
    در هر حال باید این گونه نوشتارها در این فضا ها بیشتر باشه .
    (خدا کنه همه اینا  از عدم اگاهی باشه نه لجبازی وگرنه تا الان با مطلع ها هام باید مطلع میشدن)
    شما ودوستان بیشتر روی این مسئله کار کنید.
    پاسخ:
    ندیدم این برنامه رو و این نظر رو از قبل دارم و البته نمیدونم درست هست یا نه فقط این نظر شخصیه منه از زبان سانتاگ
    این قضیه هر سال محرم هم برام تازه میشه که بماند ...اجازه انتقادم نداریم!
  • سید محمد رضی زاده
  • از یک طرف نمی توانی بی تفاوت باشی
    از طرفی هم نمی توانی ابعاد زخم را تشریح کنی...

    قصه تلخی ست شرح درد تو ای غزه غریب...
    پاسخ:
    کاملا درست میفرمایید

  • منم همینو میگم
  • کیه که بفهمه ؟
    پاسخ:
    خوبه!...فکر نمیکردم کسی هم نظرم باشه
    گفتم الان با سیلی از انتقادات مواجه میشم

    برای خیلی قابل فهم شد شقاوت کربلا و حرمله افسانه نیست!
    پاسخ:
    مگه کسی ادعا کرد افسانه است؟!!!
  • خانومـِ میمـ
  • سلامـ خانومـ ..

    و واقعا همـ همینه .. متاسفانه :(

     

    پاسخ:
    سلام
    :(

    بسم الله ...

    تیتر خودت از تمام متن بهتر و گویاتر بود
    این روزا دیدن این تصاویر خیلی حال بدی میده
    وقتی تصاویر رو میبینی باید بتونی یه جور این خشمت رو تخلیه کنی اما نمیتونی
    بعضی وقتا دلم میخواد بتونم برم اونجا و حداقل به عنوان دیوار گوشتی ازم استفاده بشه بلکه به یه دردی بخورم ....  

    پاسخ:
    عه ! جدی تیتر خوبه؟
    دقیقا ...یک حالت خیره شدن به آدم دست میده ...
    حالا شما فعلا خودتو کنترل کن :)
    سلام
    از احساس انسان بودن که دور شیم
    واسه مون عادی میشه
    به همین راحتی
    چیزی که نیاز است پخش گسترده مطالب مربوطه است نه مکرر. به این معنا که در جاهای مختلف مطلب مناسب پخش شود تا مطلب، شکلی فراگیر داشته باشد به این ترتیب بایکوت خبری تا حد قابل قبولی شکسته خواهد شد. البه مگر در جایی که به صورت بحث وارد شوید مثل اینجا : http://www.washingtonsblog.com/2014/07/facts-us-citizens-need-know-israel-palestine.html که چند صهیونیست با وارد کردن شبهه‌های عجیب سعی در خدشه دار کردن ذهنیت مخالفان جنایات اسرائیل را دارند. در چنین جایی پاسخ دادن شبهه شاید بتوان در یک حد کوچک موثر بود. البته باز هم می‌گویم که گسترده کار کردن بهتر است.
    بله!
    هستند کسانی روشنفکر !
    که درس هر روزشان را جناب شیطان نوشته اند!
    از همان هاکه می گویند:
    امام حسین برا عربا بود به ما چه!!!
    بعد 1400 سال عزای چی رو بگیریم ؟ مشکی کی رو بپوشیم ؟
    ولمون کنید بابا! بزن farsi 1!

    هستند...
    پاسخ:
    بله بله...متوجه هستم
    فکر کردم از متن یک همچین برداشتی کردید وگرنه که ...
    استاد عکاسی ما تو ایام محرم چنان چرت و پرت هایی گفت که من هنوز از امام حسین بخاطر حضور در اون کلاس عذرخواهی میکنم هرچند که هم حال استاد و هم حال دانشجویان مزخرف کلاس رو جا اوردم
    سلام
     تبریک به خاطر پیروزی مقاومت غزه....
  • مـَـ ه جَـبـیـטּ
  • نیمی موافق
    نیمی مخالف ..

    اگر منتشر نشود
    اگر باخبر نشوند
    پس چطور آگاه ب همدردی شوند ..

    اگر منتشر شود
    اینطور دردناک منتشر شود
    حواسشان هست چ میکنند؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">