وتــــــــر

علی تنها ترین مـــرد زمین است







فرض بفرمائید لازم بوده ما سر ساعت مقرر عمل خاصی را مستمر انجام بدهیم.
اگر این کار با عجب که یکى از اخلاق‌هاى مذموم و پلید است، همراه باشد و آدم از این که دارد، مستمر سر وقت کار مى‌کند خیلى نسبت به خود در شگفتى قرار بگیرد یعنى از خودش ممنون و راضی باشد،
عیبــــش آن است که متوقعیــــم همـــه از ما متشـــکر باشـــند.
ما به این خوبى، به این منظمى، این‌طور خوب کار مى‌کنیم، زیاد کار مى‌کنیم، باید همه قـــــدر ما را بدانند.
 خب آمدیم و یک برادرى قـــدر ما را ندانست. در آن صورت آن برادر، در تصور منِ از خود راضى، ظالم خواهد شد و منِ از خود ممنون، مظلوم می‌شوم.
بسیار خوب؛ برادر مؤمنِ‌مان است، ظلم او را تحمل مى‌کنیم اما بالأخره یک روز، دو روز، ده روز، وقتى دیدیم این برادر هیـــچ نمى‌فهمد که ما چه‌قـــدر داریم خودمان را مى‌کُشیم، کیـــنه به وجود مى‌آید.

کینه و عقده و نارضایى در طول زمان رشد مى‌کند و خصلت‌هاى بد غالباً این‌طور است و چون به زبان نیاوردیم و آن برادر این کینه را از دل ما بیرون نیاورده، نقار (شکاف) روزبه‌روز زیاد مى‌شود و به اصطکاک مى‌انجامد.
از خودشــگفتى من که یک حق به‌ظاهر طبیعى و معمـــولى من بود این فاجــعه را به وجود آورد که بین من و یک برادر دیگر اختلاف و نقار و اصطکاک به وجود آمد. حالا قضـــیه چه بود؟ ...
پس از اول تا آخر که چرتکه بینـــدازیم و حساب کنیم، تقصـــیر منِ خودشگفت بوده است.
عمل مرا هبط کرد، ضایع کرد، برادرى من را از بین برد، کار من را متوقف کرد، چون وقتى که من ببینم دیگرى چنین ناسپاسى مى‌کند آن شوق کار در من کم مى‌شود و کار را به تعطیل و رکود نزدیک می‌کند...
این اخـــلاق بد موجب این همـــه فاجعه و افت و خــــرابى می‌شود
در حالی که اگر من اخلاق اسلامى داشته باشم، اخـــلاق اسلامى مرا از عجب باز مى‌دارد.

حضرت آقا


  • وتر

نظرات  (۸)

امام علی علیه السلام:
ثمره و میوه خودپسندی، دشمنی و کینه توزی است.
غرر الحکم، ح 4606
  • سراجا منیرا
  • الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
    بسم الله.


    خیلی خوب.
    خیلی جواب حال و سوال این روزهای من بود.
    پاسخ:
    و همین طور من...
    حاجت روا باشی و خیر ببینی که واسطه رزق معنوی این چنین راه گشا برای مخاطبین شدی...
     فقط اگه لینک هم بزاری خوبه... به شخصه مایلم متن رو کامل بخونم
    :)
    پاسخ:
    این قسمت رو یک بنده خدایی فرستاده بود برام
    تاریخ داشت فقط
     02/03/1359
    میگردم پیدامیکنم براتون
    راستی با اجازه متنت رو برای دوستانم ایمیل میکنم :)
    پاسخ:
    با اجازه من؟! :)
    سلام
    به شدت عالی و راهگشا بود
    مثل همه بیانات دیگه ی آقا

    موفق باشید و عاقبت بخیر

    یا علی
    پاسخ:
    سلام علیکم


  • فرزند آدم
  • وای امان از این عجب ....
    عجب = خود خوب پنداری
  • مـَـ ه جَـبـیـטּ
  • بله ..

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">