وتــــــــر

علی تنها ترین مـــرد زمین است







جمع بندی از خویش ، برنامه ریزی برای آینده (2)

يكشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۳۰ ب.ظ


به خدا قسم ! وقتی آدمی به دلش سرکشی می کند ، دل او از انبار جهود ها ، از انبار یهودی ها ، از انبارهایی که گاهی چهل یا پنجاه سال نمی دانند چه چیزی در آن هاست ، از همه این ها پست تر است .

این دل آدمی ، رنج و ملالش ، شادی و شعفش ، از چه چیزهایی است که بیا و ببین !

2.حساب دوم و بحث دوم ، در مورد فلب ما و حالت های ماست . توجهی که باید در قلب خود داشته باشیم ، که دل ما ، حب و بغضش ، یاس و امیدش ، تحول و تقلبش از چه و برای چه بوده است ؟! آن چه ما را رنج داده و آن چه ما را خوشحال کرده ، به حساب بیاوریم . این طور معامله و حسابرسی کردن ، خیلی راحت تر از این است که انسان فقط به کارهای خوب یا بد خودش مشغول باشد ؛ چرا که اشتغال به کارها و اعمال ، نه مشکلی را حل می کند و نه انسان را به تحولی می رساند ، که یا مغرور می شود و یا مایوس .

این در حالی است که جمع بندی از این سرمایه ی قلبی انسان و آن چه در وجود او می گذرد و آن چه در دل او می گذرد ، هم راحت تر و جمع و جور تر است و هم کارگشاتر ؛ چون قلب آدم رئیس تمامی جوارح و جوانح اوست . و از این جاست که به قسمت های دیگر سرکشی می شود .

من عادت کرده ام همیشه در  اوایل ماه رمضان یک جمع بندی از دلم داشته باشم ؛ ببینم بغض ها ، کینه ها و خستگی هایم از چیست ؟ به چی دل خوش کرده ام؟

بنابراین کسی که می خواهد از ماه رمضان بهره ای بگیرد ، باید در اول ماه بنشیند و این دل و ته کیسه را بتکاند ؛ تا اگر رنجی از برادری ، از دوستی ، از کسی دارد ، به یک حسابی آن را بتکاند و خالی کند و ببیند که در آن چیست؟

به خدا قسم ! وقتی آدمی به دلش سرکشی می کند ، دل او از انبار جهود ها ، از انبار یهودی ها ، از انبارهایی که گاهی چهل یا پنجاه سال نمی دانند چه چیزی در آن هاست ، از همه این ها پست تر است .

این دل آدمی ، رنج و ملالش ، شادی و شعفش ، از چه چیزهایی است که بیا و ببین !

پس آن حساب وجودی آدمی بود و این هم حساب قلب او .

3.حساب بعدی هم ، حساب وهم و خیال ماست . به دنیای دیگری که باید فکر کنیم ، این است توهمات  ما ، تخیلات ما به چه چیزی روی اورده است ؟ این ها هم جز سرمایه های ما هستند .

آن هایی که به کشفی یا به اشراقی یا به شهودی و یا به درکی از سبحات جلال می رسند ، از همین نیروی تخیل و قدرت خیالشان بهره مند می شوند . باید این ها تصفیه شود . باید توهمات و وسوسه ها کنترل شود . باید این ظرف شست و شو شود . باید زتگار این آینه را پاک کنیم ، که کار بزرگ وجودمان را همین تخیلات انجام می دهد و سرمایه های زیادی را مصرف می کند .

اثر عظیم ما هرز همین توهمات و تخیلات می شود . آن جایی که آرام ترین لحظات ما می گذرد ، می بینید که فکر سخت ترین جولان هایش را دارد و این انرژی را خواهد برد . این هم یک مرحله از جمع بندی و حساب .

4. مرحله بالاتر و حساب بعدی ، حساب هم و غم های ماست .

در روایتی حضرت صادق (ع) میفرماید :« مَن أصبَحَ و أمسی و الدنیا اکبر هَمِّهِ، جعل الله الفَقرَ بین عینیه وَ شَتَّتَ أمرَهُ، و لَم یَنل من الدنیا الّا ما قُسِمَ لَهُ »

کسی که همتش به دنیا مصروف شود و بزرگترین همتش دنیا باشد و از حق چشم بپوشد ، بین دو چشمش نوشته میشود که او گداست . معنای این که در پیشانی او این مارک و این علامت را می چسبانند ، این است که وجود ، فقیر است .

فوز سالک / استاد علی صفایی حائری (عین . صاد)

..........................................................

قسمت اول

  • وتر

نظرات  (۳)

یا رب مرابه رحمت بی منتها ببخش
یعنی به ساحت حرم کبریا ببخش
یا رب گناهکار و ذلیل و محقرم
عصیان من به شوکت عز و علا ببخش

سلام
در خدمتیم تشریف بیارید

  • مـَـ ه جَـبـیـטּ
  • این نوشته هات چ خوبن ..

    پاسخ:
    نوشته های من نیستا!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">