وتــــــــر

علی تنها ترین مـــرد زمین است







هنـــــــ دینی ـــــــر

يكشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۱، ۰۴:۴۰ ب.ظ
انسان گذشته هرگز هنر را برای حدیث نفس یا بیان خویشتن، گریز از واقعیت استغراق و تلذذ و یا آرامش نمی خواهد؛ او در هنر به اقتضای فطری خلاقیت وجودی خویش پاسخ می گوید که جلوه ای از خلاقیت خداست و بدین ترتیب، هنرمند در هنر خویش وسیله ای برای تقرب به خدا می جوید. و البته باز هم ذکر این نکته لازم است که هنر دینی در این روزگار حتی در میان ما مصداقی ندارد و اگر سخن از هنر دینی به میان می آید، از یک سو راجع به گذشته هاست و از سوی دیگر راجع به افقی که در پیش روی داریم.

سید مرتضی آوینی - حلزون های خانه به دوش

  • وتر

نظرات  (۱۸)

شنیدم چو قوی زیبا بمیرد
فریبنده زادو فریبا بمیرد
شب مرگ تنها نشیند که موجی
رود گوشه ای دور و تنها بمیرد ...
  • بهاره جعفری
  • سلام وب قشنگی دارید.به وب من هم سر بزنید
    سلام وب خوبی دارین آپم خوشحال میشم بیایید
    کاراتون قشنگه
    سلام
    تا بخواهد هنر دینی میان این هنر مندان ما در عصر حاضر معنایش جا بیافتد "هنر" صد کفن پوسانده!!!
    اصلا از نگاه این به اصطلاح هنرمندان ما هنر اسلامی یعنی جوک روز!
    ...
    البته بعضی هاشون انصافا هنر غیر دینی رو هنر نمیدونن که تعدادشون فکر نکنم از انگشتان دست هم تجاوز کنه.
    در هر حال این نظر منه شاید هم اشتباه کنم. اصلا انشا,الله اشتباه کنم.

    راستی چرا عکسهای وبلاگ خوبت باز نمیشه؟
    مشکل از منه یا عکسها؟
    در هر حال از وبلاگت خصوصا پست "بهداشت کاربری" استفاده کردم.
    یا علی

    پاسخ:
    در مورد استفاده از پست ها هم خوشحال میشم به کار کسی بیاد
    همه ی غصه ی ما همین مصداق نداشتن است!

    پاسخ:
    و غصه ی ما...
    سلام
    آوینیه؟

    سلام. لطفا پوستر شهید خرازی را مجددا آپلود کنید چون در سایت دیده نمی شود. با سپاس فراوان.

    پاسخ:
    الان پست های اخیر تصاویر برای خودم باز میشه لطف می کنید دقیقا بگید تا کجا تصویر باز نمیشه که من مجدد آپلود کنم؟
    اینا که به گروه خونی ما گناهکارا نمیخوره...
    سلام
    چند تا سوال دارم ازتون
    مصداق های این چیزی که ایشون گفته چیه؟
    و از کجا به این گذاره رسیدن که هنرمند اون موقع این ریختی بوده؟
    سندی نوشتاری بوده از سیرو سلوک هنرمند یا تاویل و تفسیرهای متکی بفرد شهید آوینی بوده که هنرمند های قدیم این گونه بوده اند؟
    کسانی که در این باب نظریه دادن خیلی از این حرفا میزنن و تنها نقطه محکم برای اثبات حرفاشون تفسیرهای شخصیشون هست
    شاید آمال ما اینی باشه که ایشون میگن
    اما معلوم نیست حقیقتا هنرمند قدیمی هم این گونه بوده باشه...
    بشخصه حرف های شهید اوینی رو جرعه جرعه مینوشم اما پای بحث علمی که میشه میبینیم خیلی از حرف های ایشون دقیق نیست
    ...همین

    پاسخ:
    سلام علیکم
    اول باید بگم من اصلا آدم مناسبی برای پاسخ به سوالات شما نیستم
    اما با همین اندک مطالعه ای که داشتم به این نتیجه رسیدم که حرف شهید آوینی درسته تو این قضیه
    یک کتابی بود که متاسفانه الان دسترسی ندارم بهش اتفاقا کتاب درسیم بود
     تو اون کتاب نمونه های جالبی بود از اینکه چقدر هنرمندای قدیم آدم حسابی بودن حالا نه همه شون
    یعنی تو گذشته به کسی میگفتن اهل هنر واقعا از همه نظر آدم کاملی بوده هم دینی هم اخلاقی و ... حالا بعد از همه اینا اون شخص تو زمینه های مختلف هنری به یه جای میرسید مثلا تو معماری بوده یا خوشنویسی و ...
    اما برای اینکه بتونم با سند براتون نمونه هایی از این هنرمندا بیارم یک مقدار نیاز به زمان دارم که کتاب رو گیر بیارم


    سلام

    من خیلی حرف دارم، اینجا جا نمیشه..

    اصالت هنر اصلا برای چه بوده، و حالا به چه چیز اصالت می دهیم برای هنر!!

    ما به همان افق پیش رو دلخوشیم..

    پاسخ:
    سلام
    ببین اتفاقا خیلی خوبه که نظرات مون رو بهم منتقل کنیم
    یعنی بشخصه برای من خیلی کمک کننده است الان کامنت قبلی هم که یکسری سوال مطرح کردن باعث شد به همین متن یک جور دیگه نگاه کنم به فکر بیوفتم که برم دنبال سند ومدرک این حرف ...از استادام بپرسم،‌کتاب بیشتر بخونم...
    می بینی خیلی خیر و برکت به نظرم توی این تبادل نظرات هست
    الان همین سوالی که شما کردی کلی منو برد تو فکر...وقتی جواب نداشته باشی میوفتی دنبالش که پیدا کنی...

    بازم سلام

    :)

    من هنرمند نیستم، اما مخاطب هنر دیروز و امروز بودم تا حدودی..

    هنرمند از بطن جامعه است، وقتی جامعه امروز با جامعه دیروز فرق می کند، پس هنرمند امروز با هنرمند دیروز فرق می کند..

    با دیدن آثار خیلی راحت میشه تفاوت ها رو حس کرد.

    در گذشته اصلا هنر به چی می گفتن؟ اصلا ماهیتش با حالا یکی بود؟

    هنر در شرق؟ هنر در غرب؟ چقدر تفاوت حس میشه..

    هنر آزاد نیست بلکه در قید هنرمندشه..

    قالب و شکل هنر مهم نیست، این روح هنره که مهمه..

    ...

     

    چند وقت پیش کتابی می خوندم به اسم " هنر در قلمرو مکتب" نوشته جواد محدثی.

    در نوع خودش جالب بود. توصیه می کنم بخونیدش.

     

    پاسخ:
    سلام علیکم
    پس شما با صحبت شهید آوینی در مورد اینکه هنری دینی برای گذشته هاست موافقید؟
    بعد چرا معتقید روح هنر هم عوض شده؟


    ....
    برای معرفی کتاب هم واقعا ممنون


    فکر نمی کنم منظور شهید آوینی این باشه که هنر دینی فقط در گذشته بوده و در حال دیگر بالکل مرده و وجود نداره.
    اولا باید به زمانی که شهید عزیز در آن زندگی می کردن هم توجه کرد. به قبل و بعد کلام ایشون هم توجه کرد، به محلی که در آن سخن گفته و خیلی چیزهای دیگر..

    روح هنر اصلا یعنی چی؟ هنر از یک انبساط درونی هنرمند شروع می شه و به ظهور می رسه.درسته؟
    من میگم انسان امروز عوض شده. قطعا هنر هم عوض میشه..
    بر میگردیم به اولش، اصالت در هنر رو به چی میدیم؟
    هنر دینی به نظر من یعنی بروز فطریات یک انسان، فطرت انسان همانا خلیفه اللهی انسان در زمین در زمین است..
    حالا ما چقدر از فطرت دور شدیم ویا چقدر نزدیکیم؟؟
    با هر دینی، یک مسیحی یک بودایی یک یهودی... هر کس و هرکس.. چقدر با فطرتشون یک تابلو می کشن!!
    به نظر من هنر چیزی نیست که بخواهیم براش فلسفه بچینیم..
    خودمان خوب باشیم، قطعا اثری خوب به عرصه ی ظهور خواهیم رساند..
    ..
    نمیشه با چند تا جمله مفهوم رو رسوند
    مؤید باشید

    فکر می کنمـ تا حدودی الان موقعیتی ِ که باید زمان جوشش هنر دینی به شکل صحیحش باشه ..

    و به نظرمـ فعالیت های خوبی همـ شده .. نمی گمـ کمـ کاری نبوده و جای کار خیلی زیاده اما خب فکر

    می کنمـ الان دغدغه اش برای خیلی ها هست ..
  • طرحــواژه
  • سلام
    عالی بود
    اون چیزی که من از مجموعه آثار استاد برداشت کردم اینه که فرهنگ استفاده از هنر موضوعیت داره...
    نه ابزار..
    هرچیزی که پیامی از دین رو به شیوه ای که مورد تائید دین هم هست برسونه هنر دینیه
    من خیلی از کارهای شما رو هنر دینی میدونم
    نه فقط در حوزه طراحی...
    امروز در خیلی از رشته های دیگه میشه مصادیق هنر دینی رو پیدا کرد

  • سمیه ناصری
  • همین نگاه زیبای ایشون به هنر بود که هنوز که هنوزه هنر نگاه زیبای این شهید ماندگار شده
    و همیشگیه ........جالب بود ممنون ازشما
  • مسافر رضوان
  • س.
    اهل سیاست نبودم،این بار استثنا شد...ب روزم.
    یاعلیــــــــ ع

    این جمله رو امروز دیدم مابین شلوغیام:

    هنر یا از وهم و خیال برمی خیزد یا عقل. هنری که از وهم وخیال برخاسته است فقط تماشاچی تربیت می کند اما هنری که از عقل بر می خیزد، عبرت گیر تربیت می کند. هنر راستین وقتی از آبشار عقل شروع شد، وهم و خیال را سیراب می کند و از طریق وهم و خیال به حس می رسد و تماشاچی را تربیت گیر می کند.

    (آیت الله جوادی آملی - حفظه الله -)

     

    یا حق

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">